Hermans Danmark Personalehåndbog

Hermans Danmark Personalehåndbog

Velkommen til Hermans Danmarks personalehåndbog.
I denne håndbog kan du læse om Hermans historie, udvikling og personalepolitikker. Håndbogen ligger tilgængelig online og vil løbende blive opdateret. Det er derfor vigtigt at du jævnligt læser den.
Hvis du vil gerne læse om praktiske oplysninger eller læs guide til intempus app så klik her

Hermans Historie

I januar 2021 blev Hermans Danmark grundlagt, af Joakim Rostock og Oscar Jerichau.
Hermans blev skabt med ønsket om at innovere rengøringsbranchen igennem stort fokus på miljømæssige tiltag, høj kvalitet og social ansvarlighed.

Hermans Danmark er en virksomhed gennemsyret af iværksætter energi og i det første halve år stod Oscar og Joakim selv for rengøringen ude hos Hermans’ kunder.
Da Hermans hurtigt fik vokseværk, kom de første medarbejdere til senere i 2021. Væksten har igennem de første 4 år været støt stigende og vi er nu ca. 60 medarbejdere i Hermans Danmark.

De første 4 år af Hermans’ levetid har været en læringsrejse, hvor vi som mennesker har udviklet os og tillært os en masse kompetencer. Hermans har skabt arbejdspladser og en mange dygtige medarbejdere er kommet til. Igennem vores dedikation til kvalitet er vores kunde portefølje vokset og Hermans har etableret sig selv på det danske marked, som en vigtig ung virksomhed der viser vejen frem i rengøringsbranchen. Vi har ved brug af innovative metoder og data sænket vores eget og vores kunders CO2 forbrug og vist branchen hvor vigtigt det er altid at udvikle sig, særligt når det gælder vores miljø.

Sammen med vores dygtige kollegaer, vil vi fortsætte Hermans vækstrejse og blive ved med at udfordre os selv og branchen. Vi vil altid udfordre os selv og vi vil altid forsøge at gøre det endnu bedre.

Hermans Værdier

Kvalitet

Kvalitet er vores eksistensgrundlag og uden god kvalitet har vi ingen kunder. Vi arbejder struktureret og digitalt med dataindsamling i vores kvalitetssikring både internt og eksternt hos vores kunder. Alt hvad vi gør, er præget af forudsætningen om altid at lægge en ære i at levere høj kvalitet til vores kunder.

Miljø

Miljøet er en konstant faktor der vægter tungt i alle vores beslutninger, da vi i Hermans mener at vi som virksomhed har et stort ansvar for miljøet og naturen rundt om os. Hermans’ rengøringsservice blev derfor certificeret Svanemærket, da Hermans fyldte 2,5 år, og indenfor den nærmeste fremtid har vi et klart mål om også at blive B-Corp certificeret.

Vores mål er at miljøoptimere vores kunder og sænke deres CO2 udledning, igennem vores arbejde. Det er en konstant proces, som aldrig stopper, da vi altid ønsker at udvikle os og drive vores forretning så skånsomt som muligt for miljøet.

Mennesker

Mennesker er grundlaget for Hermans eksistens. Ingen af Hermans resultater kunne være opnået uden vores fantastiske medarbejdere. Det har fra Hermans grundlæggelse været en kerneværdi for os at skabe gode arbejdspladser og en sund work-life-balance.

Arbejdstid og Pauser

Din daglige arbejdstid fremgår af din ansættelseskontrakt og aftales i samarbejde med din nærmeste leder. Hver medarbejder har sit eget individuelle skema og du kan ikke sammenligne dit skema med dine kollegaers.

I Hermans Danmark må du altid tage en pause, når du har brug for det.
Som timelønnet er dine pauser selvbetalt og du kan derfor sammen med din nærmeste leder aftale om du ønsker at afholde f.eks. frokostpause, så det kan tilpasses din vagt.

Arbejder du I mere end 5 timer, ser vi meget gerne at du afholder pause og derved skaber balance i din arbejdsdag. I Hermans Danmark er det vigtigt at vi passer på hinanden og skaber en god arbejdsplads.

Løn

Af din ansættelseskontrakt fremgår det om du er timelønnet eller på fast månedsløn. Lønnens størrelse vil altid fremgå af din ansættelseskontrakt og denne udbetales månedsvis bagud. Lønnen er til disposition på din bankkonto den sidste bankdag i måneden.

For timelønnede ansatte lønnes der fra d. 21. – 20. i en måned. Hvis der sker ændringer i dine personlige oplysninger såsom navn, adresse, telefon, bank mv. er det dit eget ansvar at informere vores økonomiafdeling om dette via din nærmeste leder.

Vagter og registrering

Dine vagter ligger i timeregistreringsappen ’Intempus’. Ved ansættelsesstart i Hermans Danmark, bliver du af din leder introduceret for denne app og får en grundig gennemgang af hvordan den virker. I slutningen af denne personalehåndbog, kan du finde en guide til Intempus, som du altid har adgang til.

I Intempus appen har du adgang til en fuld oversigt over alle dine vagter samt en ugentligt og månedlig saldi, så du kan følge med i hvor mange timer du har arbejdet.Efter hver endt vagt, skal du godkende din afsluttede vagt og det er dit eget ansvar at huske at gøre dette. For at du kan få løn for dine vagter, skal du huske at godkende din vagt, når den er færdig. Dette er obligatorisk for alle timelønnede og et krav for at få løn for vagten.

Sygdom

Sygdom skal du melde til din nærmeste leder senest kl. 07 om morgenen, på fraværsdagen. Du skal ringe til din nærmeste leder og melde dig syg, e-mail og sms godtages ikke. Såfremt din nærmeste leder, ikke tager telefonen, kan du herefter sende en mail eller sms og informere om sygdom. Din nærmeste leder vil på 2. sygedag kontakte dig og spørge dig om hvordan det går, da vi ønsker at vide hvordan du har det.

Du skal huske at raskmelde dig igen og informere din nærmeste leder om hvornår du forventer at møde på arbejde igen.

Såfremt du er i en situation, hvor du er nødt til at langtidssygemelde dig, skal du informere din nærmeste leder om det hurtigst muligt.

Hvis du skal have sygedagpenge fra det offentlige, er det dit eget ansvar at melde din sygdom til kommunen samt indlevere eventuelle papirer de kræver fra dig.

Hermans Danmark vil melde din sygdom til kommunen, så snart vi er informeret om det.

Via dette link kan du finde mere information og hjælp, hvis du skal sygemelde dig:

Arbejdsmiljø og værdisæt

I Hermans Danmark er et sundt og trygt arbejdsmiljø utrolig vigtigt.
Der tolereres ingen former for chikane, trusler, mobning eller lignende og hvis du oplever noget ubehageligt i dit arbejdsmiljø, skal du altid gå til din nærmeste leder, så vi kan hjælpe dig og tage hånd om sagen.

Når du er på arbejde ude hos vores kunder, er det vigtigt at du altid overholder nedenstående værdisæt:

God energi:
Vi sætter alle stor pris på et smil og et bidrag til den gode energi på arbejdet. Et smil kan gøre store underværker på en arbejdsdag. Vi møder altid på arbejde med en god attitude, et smil og dedikation.
Serviceminded:
Vi sætter altid kunden først og vi forsøger altid at være fleksible og møde kundens behov.
Høflige og diskrete:
Vi er altid høflige og diskrete når vi er på arbejde hos en kunde. Vi hilser altid og siger ”hej”, hvis der er mennesker på arbejde når vi gør rent.
Ansvarlighed:
Når du arbejder som rengøringsassistent hos Hermans Danmark, har du bevist at du besidder et højt rengøringsniveau samt at du kan løfte ansvaret for rengøringen hos den kunde du er ved.
Som rengøringsassistent forventer vi at du tager ejerskab og leverer et godt stykke arbejde hver gang samt bevarer overblikket og holder øje med beholdningen af forbrugsvarer og rengøringsmidler.

Hvis der mangler værnemidler, rengøringsmidler eller forbrugsvarer forventer vi at du informerer os, så vi kan sørge for at bestille mere.
Som rengøringsassistent forventer vi at du tager ejerskab og leverer et godt stykke arbejde hver gang samt bevarer overblikket og holder øje med beholdningen af forbrugsvarer og rengøringsmidler.

Hvis der mangler værnemidler, rengøringsmidler eller forbrugsvarer forventer vi at du informerer os, så vi kan sørge for at bestille mere.
5 minutter reglen:
Hvis du på noget tidspunkt er i tvivl om udførelsen af en opgave eller hvis der opstår en uventet situation mens du er på arbejde, så brug da max. 5 minutter på at finde en løsning.

Hvis du ikke selv kan finde en løsning indenfor 5 minutter, så tag straks fat i din nærmeste leder som vil guide og hjælpe dig med situationen.

Alkohol og rusmidler

I Hermans Danmark er det strengt forbudt at indtage øl, vin og spiritus samt andre rusmidler i arbejdstiden og dette gælder også i eventuelle pauser. Der kan ved særlige lejligheder godkendes at der bydes på et glas vin eller lignende, men dette kan kun ske efter skriftlig godkendelse af nærmeste leder.

Arbejder du I mere end 5 timer, ser vi meget gerne at du afholder pause og derved skaber balance i din arbejdsdag. I Hermans Danmark er det vigtigt at vi passer på hinanden og skaber en god arbejdsplads.

Arbejdstøj

Det er obligatorisk for alle medarbejdere at bære deres Hermans uniform og/eller arbejdstøj, når de er ude hos Hermans Danmarks kunder.

Det er altid dit eget ansvar at sørge for, at dit uniform/arbejdstøj er vasket, rent og fremstår præsentabelt når du går på arbejde. Ved din ansættelsesstart vil din leder sørge for at udlevere uniform/arbejdstøj til dig og her skal du selv sørge for at bede om den rette størrelse.

Du skal selv sørge for arbejdsbukser og de skal til enhver tid være neutrale og mørkeblå eller sorte.

I Hermans Danmark forventes det fra ledelsens side, at du informerer din nærmeste leder om hvis du får brug for mere eller nyt arbejdstøj, hvis dit nuværende er slidt op.

Du skal altid møde omklædt og klar til at arbejde ved mødetidspunktet.

Ferie og heligdage

Som fastlønnet i Hermans Danmark vil det altid fremgå af din ansættelseskontrakt, hvor meget ferie du har ret til. Er du ansat som funktionær følger din ferie funktionærlovens regler og retningslinjer. Du kan ikke gemme ferie, men skal afholde den ferie du er berettiget til indenfor den angivne periode.

Når du ønsker at afholde ferie, skal dette meldes til din nærmeste leder minimum 1,5 måned inden første feriedag.

I din ansættelseskontrakt vil det fremgå om du har lønnet fri på helligdage og i Hermans Danmark følger vi følgende helligdage:

Nytårsdag, Skærtorsdag, Langfredag, Påskedag, 2. Påskedag, Kristi himmelfartsdag, Pinsedag, 2. pinsedag, Juleaften, 1. juledag og 2. juledag.

Barsel

I Hermans Danmark er alle medarbejdere berettiget til barsel i forbindelse med graviditet, fødsel og/eller adoption i overensstemmelse med barselsloven.

Som kvindelig medarbejder skal du, når du er klar til det, informere din nærmeste leder om at du er gravid og skal på barsel samt hvornår du forventer at din barsel skal begynde.

Det vil altid fremgå af din ansættelseskontrakt hvordan dine barselsvilkår er og Hermans Danmark vil altid informere det offentlige om at du skal afholde barsel, såfremt du har brug for det.

Som mandlig medarbejder skal du altid informere din nærmeste leder, når du er klar, om at du skal afholde barsel samt hvornår du forventer at den skal afholdes. Det vil altid fremgå af din ansættelseskontrakt hvordan dine barselsvilkår er og Hermans Danmark vil altid informere det offentlige om at du skal afholde barsel, hvis du har brug for det.

Kontaktinformation

Som medarbejder er det altid dit eget ansvar at holde Hermans Danmark opdateret på dine kontaktoplysninger. Det er vigtigt at vi altid har dine korrekte kontaktoplysninger såsom:

Fulde adresse, fulde navn, e-mail, telefonnummer og CPR-nummer.

Dette er så vi altid kan udbetale din løn korrekt og komme i kontakt med dig, såfremt vi har brug for det.

I Hermans Danmark behandler vi altid dine personlige oplysninger fortroligt og i overensstemmelse med GDPR lovgivningens retningslinjer.

Har du nogle bekymringer eller spørgsmål til behandlingen af dine personlige oplysninger, er du altid velkommen til at drøfte disse med din nærmeste leder.

Lønpolitik og overarbejde

I Hermans Danmark følger vi branchens lønudvikling, sociale konjunkturer og virksomhedens samlede resultater.

Vi tildeler ikke en årlig lønregulering, men som medarbejder er du altid velkommen til at drøfte din løn med din nærmeste leder.

Det vil altid fremgå af din ansættelseskontrakt om der udbetales løn for overarbejde og om der er en forventning til interessetimer, alt efter din rolle og ansvarsområde. 

Tavshedspligt

Som ansat I Hermans Danmark har du ubetinget tavshedspligt, både under og efter din ansættelse. Tavshedspligten gælder alle forhold der vedrører Hermans Danmark og vores kunder.

Hvis du bryder tavshedspligten imens du er ansat, vil det blive betragtet som grov misligholdelse og det kan medføre at vi stopper dit ansættelsesforhold. Når du er ansat i Hermans Danmark, er det vigtigt at du værner om vores kunders sikkerhed og fortrolighed, samt os som et team.

Tyveri

I Hermans Danmark tolerer vi ikke tyveri.

Enhver form for tyveri er uacceptabelt og medfører omgående bortvisning samt ophævelse af dit ansættelsesforhold.

AMO

I Hermans Danmark har vi en arbejdsmiljøgruppe – også kaldet AMO. Arbejdsmiljøgruppen består af en repræsentant for medarbejderne og en fra ledelsen. Vi afholder møder i arbejdsmiljøgruppen én gang i kvartalet og hvis du som medarbejder har særlige emner, forhold eller andet du ønsker skal tages op, så informer din arbejdsmiljørepræsentant. Alle inputs er velkomne.

I Hermans Danmark er følgende medarbejdere en del af AMO:
Clara Hjelt er medarbejderrepræsentant og du kan kontakte hende på ch@hermansdanmark.dk
Joakim Rostock Jensen er ledelsesrepræsentant og du kan kontakte ham på jrj@hermansdanmark.dk

Fratrædelsespolitik

I Hermans Danmark ønsker vi altid at afslutte alle ansættelsesforhold på en respektfuld måde. Det vil altid være din nærmeste leder der informerer dig om din afskedigelse og sammen med HR planlægger den. I Hermans Danmark sender vi altid en opsigelse på skrift, til din e-Boks.

Hvis du ønsker at opsige din stilling, skal du meddele det skriftligt til din nærmeste leder efter de gældende regler om opsigelsesvarsel i din kontrakt. 

Ved både opsigelser og afskedigelser ønsker vi at du afholder en opfølgende samtale med din nærmeste leder. Formålet med at have denne samtale, er så vi kan få et indblik i eventuelle uhensigtsmæssige forhold, som vi bør overveje at ændre, så vi kan skabe en endnu bedre arbejdsplads. 

Digital Post

I Hermans Danmark sender vi vigtig information ud til vores medarbejdere, via e-Boks. Vi bruger e-Boks da det er en sikker informationskanal og alle borgere i Danmark har adgang til sin e-Boks. Det er derfor vigtigt at du fra din ansættelsesstart af holder dig opdateret på din e-Boks. Det er dit eget ansvar at sørge for at læse de dokumenter vi sender til dig via e-Boks.